Page 6 - Facit-september-2016-RGD
P. 6

Sponsorater i søgel

        SKAT har ved kontrolbesøg blandt andet fokus på sponsorater

Side 6  Thomas W. Jørgensen, skattekonsulent

        I den seneste tid har SKAT i forbindelse med ligningsmæs-         teaterforestillinger, koncerter med mere i tilknytning til spon-
        sig kontrol af virksomheder haft øget fokus på, hvordan           soratet.
        tillægsydelser til sponsorater behandles skattemæssigt og
        momsmæssigt.                                                      Det er anvendelsen af disse tillægsydelser, som SKAT har
                                                                          et øget fokus på, idet fradragsretten for tillægsydelserne
        Sponsorater – skattemæssig behandling                             afhænger af den faktiske anvendelse af dem:

        Der er skattemæssigt fradrag for sponsorbidrag, hvis              • Anvendes tillægsydelserne af personalet, er udgifterne til
        virksomheden opnår en reklameværdi som modydelse for
        sponsoratet, eller hvis formålet med indgåelse af sponso-            tillægsydelserne fuldt fradragsberettiget som personale-
        ratet er at opnå salg af virksomhedens varer eller tjeneste-         udgifter.
        ydelser i det pågældende eller et efterfølgende indkomstår.
                                                                          • Anvendes tillægsydelserne over for virksomhedens kun-
        Det er således ikke muligt for et holdingselskab uden egent-
        lig erhvervsmæssig aktivitet at opnå fradrag for sponsorbi-          der og forretningsforbindelser, anses de afholdte udgifter
        drag, idet formålet i den situation må anses for udelukkende         for at være repræsentationsomkostninger, hvor der kun
        at være i hovedaktionærens interesse, når formålet ikke kan          er 25 % fradragsret.
        være at opnå salg af varer og tjenesteydelser.
                                                                          Det er SKATs opfattelse, at virksomhederne skal føre lister
                                                                          med navne på dem, der benytter tillægsydelserne, som er
                                                                          modtaget i forbindelse med sponsoraftaler.

        Selve sponsorbidraget for erhvervsvirksomheder er normalt         Hvis det er medarbejderne, der anvender billetter med vi-
        fuldt fradragsberettiget, når virksomheden opnår en rekla-        dere, er det tilstrækkeligt, at medarbejderens navn fremgår
        meværdi, som står i rimeligt forhold til det ydede bidrag. Det    af listen ud fra den aktuelle begivenhed.
        er ikke set, at SKAT har rejst sager, hvor de stiller spørgs-
        målstegn ved sponsoratets størrelse i forhold til reklame-        Hvis billetterne anvendes til repræsentation, skal kundens
        værdien.                                                          navn og firma også skrives på listen sammen med navnet
                                                                          på den medarbejder, som har haft kunderne med. Hvis kun-
        Sponsorbidrag er bidrag, som en virksomhed yder til for           dens navn og firma ikke fremgår af den udarbejdede liste,
        eksempel sportsklubber, kulturelle institutioner eller enkelt-    er der efter SKATs opfattelse ikke skattemæssigt fradrag for
        stående kultur- og sportsbegivenheder mod til gengæld at          den afholdte udgift til tillægsydelserne.
        opnå ret til at eksponere sit navn eller firmalogo.

        Derudover modtager sponsorer ofte tillægsydelser i form
        af sæsonkort, VIP-kort, fribilletter, fri deltagelse i spisning,
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11